رادمان پاک انرژی

پیشرو در ارائه انواع خدمات مرتبط با انرژی پاک و نماینده رسمی برترین شرکت‌های جهان در ایران

بلاگبازگشت به بلاگ

پنل‌های خورشیدی دوطرفه (Bifacial)

بیشتر پنل‌های خورشیدی امروزی فقط توانایی آن را دارند که از یک طرف، آن هم طرفی که رو به خورشید است استفاده کنند تا انرژی نور ساطع شده از خورشید را به جریان الکتریسیته و در نهایت به برق تبدیل کنند. طی تحقیقات و آزمایشاتی که اخیراً انجام شده، اگر طرف دیگر یک پنل خورشیدی هم بتواند از بازتاب نور خورشید که از زمین زیر سطح آن ساطع می‌­گردد استفاده کرده و تبدیل انرژی را انجام دهد، میزان انرژی برق تولیدی توسط پنل خورشیدی به طور چشمگیری افزایش خواهد یافت.

به تازگی یک فرمول ترمودینامیکی جدید این مسئله را آشکار ساخته که پنل‌های خورشیدی دوطرفه (Bifacial) حدود 15 تا 20 درصد انرژی خورشیدی بیشتری را به نسبت پنل‌های یک طرفه مورد استفاده‌ی کنونی حال حاضر تبدیل می­‌کنند.

چگونگی نصب پنل‌های خورشیدی دو طرفه

چگونگی نصب پنل خورشیدی دوطرفه به نوع آن بستگی دارد. نصب پنل خورشیدی دوطرفه دارای قاب ممکن است آسان‌تر از انواع بدون قاب آن باشد فقط به این دلیل که نصب رایج قبلاً با مدل‌های دارای قاب سازگار شده‌اند. اکثر تولیدکنندگان پنل خورشیدی دوطرفه، سازه‌های نگه‌دارنده پنل مخصوص خود را تهیه می‌کنند تا هرگونه تردید در نصب را از بین ببرند.

برای پنل خورشیدی دوطرفه بدون قاب، سازه‌های نگهدارنده ماژول اغلب از محافظ‌های لاستیکی برای محافظت از شیشه استفاده می‌کنند و باید مراقبت‌های ویژه‌ای برای جلوگیری از آسیب دیدن شیشه‌ها صورت گیرد.

پنل خورشیدی دوطرفه که به‌صورت شیب‌دار نصب می‌شوند قادرند نور بیشتری که از سطح زیرین پنل به پشت آن‌ها بازتاب می‌شود را جذب کنند، ازاین‌رو برق بیشتری تولید می‌کنند و به همین دلیل است که پنل خورشیدی دوطرفه نسبت به پنل‌های مرسوم که  بر بام‌های تجاری یا به‌صورت آرایه بر روی زمین نصب می‌شوند عملکرد بهتری دارند.

bifacial2 - پنل‌های خورشیدی دوطرفه (Bifacial)

سیستم نصب پنل خورشیدی دوطرفه می‌تواند بر عملکرد پنل‌ها تأثیرگذار باشد. سازه‌های قفسه‌ای همراه با سیستم ریلی که معمولاً با ماژول‌های یک طرفه یا تک فازی پوشیده می‌شوند، ردیف‌هایی از سلول‌های دوطرفه را خواهد پوشاند. جعبه‌های اتصال (Junction Box) در پنل‌های دوطرفه کوچک‌تر شده‌اند یا به‌صورت واحدهای متعدد کوچک‌تر در حاشیه پنل نصب‌شده‌اند تا از سایه شدن سلول‌ها جلوگیری شود. سیستم‌های نصب و نگهداری برای نصب پنل‌های دوطرفه به‌طور خاص طراحی‌ شده‌اند تا قسمت پشتی این پنل‌ها پوشیده نشود.