رادمان پاک انرژی

پیشرو در ارائه انواع خدمات مرتبط با انرژی پاک و نماینده رسمی برترین شرکت‌های جهان در ایران

بلاگبازگشت به بلاگ

انرژی خورشیدی در اروپا

توسعه انرژ‌ی‌های تجدیدپذیر، بطور خاص انرژی خورشیدی و بادی از جایگاه ویژه‌ای در کشور‌های اروپایی برخوردار است. صنعت خورشیدی در اروپا طی سال‌های اخیر روند رو به رشد و قابل ملاحظه‌ای را نسبت به دیگر انواع انرژی‌های تجدیدپذیر داشته است.

۱۵ سال پیش، مزارع خورشیدی تنها سهم کوچکی از قاره اروپا را به خود اختصاص داده بودند و میزان تقاضای انرژی خورشیدی در آن زمان تنها در حدود چند گیگاوات ساعت بوده است که در واقع سهم اندکی از تقاضای کل انرژی این قاره به خود اختصاص داده بود.

تاریخچه انرژی خورشیدی در اروپا

پیشگامان تحول صنعت انرژی خورشیدی در اروپا کشور‌های آلمان و ایتالیا بوده‌اند. سطح تولید انرژی خورشیدی در اروپا از حدود ۱۵ گیگاوات در ابتدای سال ۲۰۰۹، به حدود ۹۰ گیگاوات تا ابتدای سال ۲۰۱۳ رسید که رشد ۶ برابری تولید انرژی خورشیدی در طی یک دوره ۴ ساله داشت. در سال ۲۰۱۳، روند توسعه صنعت خورشیدی در اروپا رو به کاهش رفت، اما با شروع روند توسعه صنعت خورشیدی در انگلیس و همچنین تلاش آلمان در این راستا، روند کاهشی بوجود آمده تا حدی جبران شد.

در سال جاری، ظرفیت انرژی خورشیدی اروپا نسبت به سال‌های ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۹ افزایش قابل توجهی داشته؛ به طوری که در شش ماه اول امسال، میزان الکتریسیته تولیدی حاصل از انرژی خورشید در سراسر اروپا حدود ۶۸ تراوات ساعت برآورد شده است که نسبت به سال ۲۰۱۵، حدود ۷۰ درصد رشد داشته است.

آلمان با تولید بیش از ۵۰ گیگاوات انرژی خورشیدی در سال ۲۰۱۹، بزرگترین تولید کننده انرژی خورشیدی در اروپا است. همچنین پس از چین، ایالات متحده آمریکا و ژاپن، جایگاه چهارم را در دنیا از آن خود کرده است.

دلیل روند رو به رشد تولید انرژی خورشیدی در اروپا را می‌توان در اتخاذ سیاست‌های تشویقی که کشور‌های مختلف اروپایی جهت افزایش ظرفیت بهره‌برداری از این منبع انرژی در دستور کار قرار داده‌اند جستجو کرد. حفاظت از محیط زیست و همچنین تلاش در جهت تحقق اهداف مرتبط با توسعه پایدار را میتوان بعنوان دو عامل اساسی در روند توسعه بهره‌برداری از انرژی‌های تجدیدپذیر در اروپا قلمداد کرد.