رادمان پاک انرژی

پیشرو در ارائه انواع خدمات مرتبط با انرژی پاک و نماینده رسمی برترین شرکت‌های جهان در ایران

بلاگبازگشت به بلاگ

عزم شهرداری برای تأمین 20 درصدی برق خورشیدی

استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر برای تولید برق خورشیدی

سال گذشته هیأت دولت مصوبه‌ای را تصویب کرد که براساس آن باید جهت‌گیری به سمت استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر در دستگاه‌ها اجرا شود؛ به شکلی که در مدت کوتاهی بخشی از برق مصرفی موردنیاز خود را از راه انرژی خورشیدی تأمین کنند. مجلس شورای اسلامی و شورای اسلامی شهر هم قوانینی در همین زمینه را تصویب کرده‌اند؛ به همین دلیل برخی سازمان‌ها و وزارتخانه‌ها صفحه‌های جذب انرژی خورشیدی را روی بام‌های خود نصب کردند اما تجهیزات مورد استفاده اغلب خارجی بود و افزایش قیمت دلار و تحریم‌ها باعث اختلال در توسعه این طرح‌ها شد.

مدیر کل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران در این‌باره می‌گوید: طبق اسناد فرادستی و مصوبه هیئت وزیران، تأمین حداقل 20درصد برق مصرفی از طریق انرژی‌های تجدیدپذیر در دستور کار شهرداری تهران قرار دارد. «صدرالدین علیپور» می‌افزاید: وزارت نیرو هم سازوکار تشویقی برای تولید برق تعیین کرده است به این شکل که اگر برق تولید می‌کنیم، می‌توانیم آن را وارد شبکه کنیم و با چند برابر قیمت تعرفه عادی از وزارت نیرو پول بگیریم. ‌

او می‌افزاید: الان در کشورهایی مانند ترکیه قوانینی برای استفاده از برق خورشیدی در شهرها تعیین کرده‌اند که نه تنها شامل ساختمان‌های دولتی و سازمانی است، بلکه باید در ساختمان‌های شخصی هم اجرا شود. به این معنی که در ساختمان‌های شخصی هم باید بین 10 یا 20 درصد برق از انرژی خورشیدی تأمین شود. این کار الزامی و حتی صدور مدارکی مانند پایان کار هم مشروط به آن شده است.

آفتاب خاورمیانه

ایران در کمربند طلایی انرژی خورشیدی جهان قرار دارد و در طول سال مقدار زیادی از تابش خورشید را دریافت می‌کند. علیپور می‌گوید: همین الان 36-37 ساختمان شهرداری تهران سامانه‌های تبدیل انرژی خورشیدی دارند؛ مانند ساختمان مرکزی منطقه 7 که برق آن وارد شبکه می‌شود. طبق قوانین باید دستگاه‌های مشخص‌شده تا پایان سال برق خورشیدی را تولید کنند و در غیر این صورت همان مقدار از برقی که مصرف می‌کنند – مثلاً 20 درصد – با قیمت چند برابر تعرفه به آنها فروخته می‌شود.

علیپور از مشکلات دیگری در مسیر اجرای برنامه خبر می‌دهد و می‌گوید: این طرح به صورت پایلوت اجرا شده بود. قبلاً این دستگاه‌ها 20 سال گارانتی داشتند و بعد از حدود 6-7 سال می‌توانستنند قیمت خود را بازگردانند اما با توجه به بالا رفتن قیمت ارز، مدت زمان جبران سرمایه‌گذاری بیشتر شده است و باید راهی پیدا کنیم تتا این پنل‌ها را در داخل کشور تولید کنیم.

انگیزه کاهش مصرف

اگر مصوبه دولت اجرا شود، ساختمان‌های ارگان‌های دولتی باید تا حدود 4 ماه دیگر 20 درصد برق مصرفی خود را به‌صورت خورشیدی تولید کنند اما این کار با توجه به شرایط فعلی ممکن به‌نظر نمی‌آید. جعفر محمدنژاد، سخنگوی سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری انرژی برق ایران می‌گوید: تعیین 20 درصد برق تولیدی بیشتر یک اهرم مدیریت مصرف است. اگر سازمان‌ها بتوانند این مقدار برق را تولید کنند که قدم بسیار بزرگی است اما به دلیل این که نیاز به تأمین مالی زیادی دارد این امر امکان‌پذیر نیست. براساس مطالعاتی که روی ساختمان‌های دولتی انجام دادیم به این نتیجه رسیدیم که با راهکارهای بی‌هزینه و کم‌هزینه امکان کاهش 20 تا 25 درصدی مصرف برق وجود دارد. اگر بتوانیم مصرف را کم کنیم به همان هدف خواهیم رسید.

اجرای هر مصوبه نیاز به آیین‌نامه اجرایی دارد که درباره اخذ جریمه هنوز چنین آیین‌‌نامه‌ای ابلاغ نشده است. سلول‌های فتوولتاییک که در پنل‌های خورشیدی استفاده می‌شوند، تنها در چند کشور جهان تولید می‌شود. این سلول‌ها به شکل آزمایشگاهی در کشور ساخته شده است اما هنوز به مرحله تولید تجاری و انبوه نرسیده است.

منبع: روزنامه همشهری